Hajfiske i Key West

(null)
Igår var det dags, äntligen djuphavsfiske. Vi hade siktet inställt på detta när vi bokade in att åka hit ner på vår resa. Så det första vi gjorde när vi kom hit var att scouta skeppare och vi hittade en grym, Wild Bill.
En stor båt med gott om plats, vi hyrde hela båten för oss själva så det var bara vi ombord.  Grymt lyxigt och bra, för all fisk som hugg var vår. Vi lämnade hamnen vid 08:00 och satte kurs ut mot öppet hav.
En  morgonöl för god fiskelycka gjorde susen och väl på plats på siten vi skulle fiska på så dröjde det inte länge förrens de första snapperna hade landat i båten. Vi fiskade både efter agn och haj direkt.
Johanna poserar som värsta storfiskaren vid fiskespöna, tycker det var coolt att hon ville hänga med ut. Trots att det tidvis var lite stökig sjö när vi åkte ut höll hon fokus på fisket. Att vi hade sällskap av delfiner gjorde säkert sitt till.
Vi fick massor av fisk! Vi fick fyra olika arter haj (Black Nose, Black Tip, Hammarhaj och en fjärde som jag inte minns vad den hette), snapper av olika slag och Johanna fick även en grouper.
Här laddar jag för att få kroken i vattnet och det gick ganska bra får man väl säga.
Vi hade mycket napp och fick linan avbiten flera gånger, till slut fick vi använda vajer på alla spön. Plötsligt smäller det på bra på Johannas spö och en hård fight startar.
Upp ur vattnet kommer en stor hammarhaj, en sån märklig och stor fisk. Vi tog den inte helt upp i båten då det är farligt men det fick hänga på relingen och posera på några bilder. Namnet har fisken fått för den har ett huvud som liknar en hammare. Det skall sägas att vi släppte tillbaks alla hajar. Vi hade bl.a. en haj som  bara stack i väg föröver och drog med sig nästa hundra meter lina innan den gick av.

Det är inte som att fiska aborre hemma i sjön, man är helt slut efter att man kämpat upp fisken till båten. Vi hade flera gånger fiskar som rusade och drog ut hur mycket lina som helst. Efter sex timmar var det dags att vända hem till hamn, ta hand om vår matfisk och betala kaptenen och dricksa the first mate.
Vi fick tips om att ta vår fångs till Dante´s. Många som har "You hook em we cook em" på menyn här, det innebär att man kommer med sin fisk och de lagar till den för dig, alltid extra gott med egenfångad fisk. Dante´s var dessutom ett riktigt dagparty-ställe så det var extra kul.
Vi fick hälften av fisken grillad och hälften friterad, egenfångad fisk smakar alltid bäst. Det kommer med några olika sides och några goda Corona. Vi fick inte nog av fisk och hav så på kvällen var vi nere i marinan och tog en margarita och en tuna taco, helt grym mat.
Vi fick heller inte nog av fisk, i hamnarna här simmar det omkring enorma Tarpooner. Fiskar som nästan ser ut som mörtar men är sviiiinstora. Här kollar Johanna in dom utanför vår restaurang.
Ett riktigt spektakel, fiskarna på bilderna väger över 100kg styck!
Idag är vi sista dagen i Key West, vi kör till Fort Meyers Beach om några timmar, där kommer vi få uppleva kritvita stränder, magiska solnedgångar och hoppande delfiner.
Stay tuned.

Resor Djuphavsfiske, KeyWest, dantes, hajfiske, hook&cook, wildBill Permalink1
#1 - - Henrik Johansson:

Haj på da... nä den va' dålig. Jag tar tillbaks den.