Slutar ett jobb och börjar ett annat

Idag klev jag ut från Nilfisk kontor för sista gången i min roll som försäljningschef. Jag kommer hälsa på där igen men då är jag som en god vän jag har skulle uttryckt det "kreti å pleti". Faktum är att jag skall få en avtackning nästa vecka så så länge dröjer det inte innan jag skall dit igen. Har ni varit riktigt länge på en anställning någon gång? Jag var på Nilfisk stora delar av 90-talet och återvände 1:a januari 2005. Nästan läskigt, men ca 2/3 av mitt yrkesverksamma liv har jag varit här. Det beror såklart på att jag trivts med kunder, kollegor, chefer och branch. 
När jag blev erbjuden att gå på intervjun för jobbet som Key Account Manager på Nilfisk-ALTO på hösten 2004 så var jag först tveksam, skall jag gå tillbaks till en gammal arbetsgivare eller inte? Men Christer och Mattias som kontaktade mig låg på och hade en skön energi så efter någon dag så tänkte jag att vi kör. Sagt och gjort, jag ringde upp Mattias och sa "Jag tar jobbet". Han blev alldeles stum en lång stund (vilket var extremt ovanligt) och sa sedan, borde det inte börja med att jag erbjuder dig jobbet först? Haha, vi har skrattat åt det där många gånger efter det, för jag hade faktiskt bara varit på intervju och inte fått något erbjudande.
Men det blev som jag sa, jag tog jobbet och fick ta ansvar för våra stora kunder inom DIY sektorn. Jag kommer ihåg att det kändes som ett väldigt svårt och nästan omöjligt jobb i början. Bara att prata med dom skräckinjagande inköparna. (ni vet vilka ni är ;) ) Men ganska snart upptäckte jag att de var vanliga människor precis som jag var. Att de gillade vissa saker och ogillade annat precis som alla andra. Och när den första förskräckelsen lagt sig, vilket gick fort, så blev många av dem också mina vänner. För hemligheten med affärer är inte så svår att förstå egentligen, man VILL göra affärer med människor man TYCKER OM och LITAR på.
 
Detsamma gällde och gäller även mig, skall jag ge mig in i en lite riskabel affär men med möjlighet till bra förtjänster för både köpare och säljare så är det viktigt att man litar på varandra och att man tillsammans vill fira sina framgångar.
Och så många framgångar vi fick fira, vi hade en lysande försäljningsutvecklig i flera år. Vi sjösatte en kampanj som var en enorm succé i många säsonger som vi kallade All Inclusive efter den då nya trenden på semesterfronten. 
Paketet innehöll allt man behövde för att tvätt hemma och alla älskade det. Så kul det var, den största utmaningen var att producera tillräckligt många maskiner. När min dåvarande chef Mattias slutade 2010 så kändes det tufft, hur skall det gå nu? När jag sedan fick frågan om jag skulle ta jobbet så var det bara att köra. Och fram tills nu har jag kört. Ansvar för kampanjer, produkter, produktutvecklingsgrupper, forecast, säljare, storkunder, samarbete mellan avdelningar, marknadsföring, sociala medier, kontakt med TV och radio m.m. Blir nästan yr när jag tänker på det.
Jobbet har också tagit mig över stora delar av världen.
Konferenser i USA, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Danmark, Norge, Finland och andra länder. Utbildningar på lika många olika ställen så jag har nu kontakter över allt.
I höstas så kände jag dock att det var svårt att hitta den nödvändiga tändningen inför kommande säsong. Ni vet, det är lite som att ladda inför ett VM och man måste vara urmotiverad. Efter många tankevändor så resulterade det i att jag sa upp mig innan jul. Med tanke på att jag skulle bli egenföretagare så var det ingen stress med att sluta så jag och Nilfisk kom överrens om att jag skulle jobba kvar i reducerad fart under tiden man rekryterade min ersättare. I dag var sista dagen och det fantastiskt roliga är att min efterträdare heter Mathias. Vad är oddsen på det? Och vad är oddsen att när han slutar om ca 15 år att hans efterträdare heter Janne? Vem vet? :) 
 
Min nya bana som egenföretagare som konsult med kortare säljuppdrag, jobb inom blogg och social media kommer jag krydda med lite föreläsningsuppdrag, jobb med vår webshop och samarbete med min alldeles egna superbloggare Johanna.
Längtar verkligen efter att ta tag i detta. Jag hoppas att ni vill följa min resa här inne. Jag svarar gärna på frågor kring det som är mina expertområden inom försäljning, coaching, marknadsföring och kampanjplanering. Ja, ni får fråga om vad ni vill, bloggen blir en roligare plats om vi aktivt kommunicerar med varandra. Det är extra kul för mig om ni lämnar en kommentar här inne på bloggen,
 
Denna Valborg är jag tonårsförälder fullt ut med allt vad det innebär av hämtningsjour på fest och annat som kan bli tokigt, men det gör inget. Kan vara skönt att bara vara hemma och mysa med god mat och darling.
Ni andra får också passa på att njuta av denna vårkväll. I morgon blir det hockey istället för demonstrationer för min del. 
Kram från en pånyttfödd männsika
 
#1 - - Malinl73:

Lycka till Janne även om jag inte har förlåtit dig helt 😉 haha 🙏🍾

Svar: Tack Malin, och tack för korgen 🍺
Janne

#2 - - MariaP:

Lycka till Janne med dina framtida projekt 🍀 vad exakt ska du göra? 🙂 på vilket sätt ska du samarbeta med Johanna? Vore kul och intressant att få höra lite kortfattat om det.
Ha en fin första maj 🌷

Svar: Hej Maria
Kommer berätta mer längre fram så häng med här inne.
Janne

#3 - - Sussie:

Härligt att ta en ny vändning i sin karriär och sitt liv, det skulle jag behöva göra, dock lite feg, typ är det grönare på andra sidan eller så är det bara flyta på.....
Beundrar människor som vågar satsa!
Tipsa gäna mer!
Ska du nu oxå bli bloggisch på heltid, en influencer?
Lycka till🍀

Svar: Hej SussieKommer berätta mer om vad jag skall syssla med längre fram. Man skall alltid följa sitt hjärta men man behöver så klart också veta vad man vill göra innan man hoppar av sitt jobb t.ex. Häng med här inne så hoppas jag kunna inspirera lite.
Janne

#4 - - anna stina silfverberg:

Lycka Till med ditt nya arbetsliv
tänkte passa på att tipsa om resor då du o Johanna ville ha detta Australien är något ni borde besöka då min son bott där i 21 år har det blivit många resor dit under åren nr 9 var i januari i år finns många fina platser han bor i Melbourne men en av de vackraste städer jag besökt är Sydney men glöm inte heller Cairns Adelaide o framförallt inte Tamanien o Nya Zeeland med bla Christchurch o Mount Cook
ja du har jobbat många år i samma företag själv fick jag ihop 46 år i samma företag innan pensionen i januari i år
tack för en superblogg som jag följer varje dag även naturligtvis Johannas Kram

Svar: Tack Anna StinaAustralien lockar mig massor och har gjort det sen jag var liten, vi får se om vi får in det någon gång. Uppskattar att du är här inne och läser & kommenterar.
Janne

#5 - - Emil Fransson:

Framåt uppåt! Det här blir ju grymt Janne, så snart du presenterar en föreläsning så ska vi se till att sälja in den!! Kram på er båda!

Svar: Tack och dubbel tack Emil, vi pratade om dig bara här om dagen :)
Janne

#6 - - Anonym:

Stort lycka till Janne!
Känner dig inte så jättebra, men är säker på att det kommer gå kanon! // Anders Turos

Svar: Tack AndersLänge sen vi sågs IRL men härligt att höras så här.
Janne

#7 - - anna stina silfverberg:

Tack för din snabba återkoppling
glömde en plats som heter Noosa norr om Brisbane den tror jag ni skulle älska
ni som reser mycket har du något tips om resor i Europa
gärna lite "annorlunda " platser kram

Svar: Tackar, sparar det i min "to go" lista :)Jag har massor av tips, speciellt om man bilar. Kommer att skriva om det inom kort. Är det ok att jag håller dig lite på halster så? :)
Janne

#8 - - Petra:

Roligt med en kille i mängden av influencers, det behövs, gillar din stil, fortsätt så!

Svar: Tack Petra!
Hoppas att du hänger med och fortsätter höra av dig :)
Janne

#9 - - Anonym:

Underbart att du tar steget ut i det fria företagar livet👍 Önskar dig all lycka till😄

Svar: Tack skall du ha, känns otroligt spännande. Uppskattar att du tar dig tid att kommentera här inne :)
Janne

#10 - - Johanna R.:

Stort lycka till Janne 👊🏼🍾🎉
Kommer gå strålande! 😎

Svar: Tack Johanna!
Skall bli jättekul :)
Janne

#11 - - Michela:

Buona fortuna! Då slutar vi båda inom våra sektorer och börjar på nya utmaningar. Har dock några veckor kvar på "det gamla" innan jag kan lämna det helt bakom mig och blicka framåt. Rätt så härligt att i min ålder, 46, fortfarande inte veta vad jag ska bli när jag blir stor =) trots 2 universitetsutbildningar ... Mamma Mia! =)

Svar: Härligt Michela
Jag har heller ingen aning om vad jag skall bli när jag blir stor, vi får passa på att ha kul medans vi är små helt enkelt!Lycka till med dina nya utmaningar!
Janne

Till top