Tre veckor kvar till valet

Med bara tre veckor kvar till valet så börjar det bli dags att ta ställning och sätta sig in i vad de olika partierna vill och vad de står för. Kommer på mig själv med att ha tänkt rösta som jag alltid gjort utan att ge det mer tanke än så.
Men nu får det vara slut på det beteendet. Mitt val i år skall vara genomtänkt och välgrundat och jag skall kunna stå för det. Hur tänker ni? Har ni redan bestämt er eller blir det ett beslut vid valurnan? Eller, gud förbjude, har du tänkt att inte rösta alls? Alldeles oavsett vad du tycker och tänker så skall du ta vara på din rätt att rösta, det är inte bara en förmån i en demokrati. Jag tycker också att det är en skyldighet som medborgare.
Viktiga punkter för mig är:
  • Miljö och klimat
  • Vård
  • Utbildning
  • Kriminalitet
  • Integration
På det lokala planet så vill jag också kika på:
  • Kommunikationer (trafik&väg)
  • Sport och arenor
  • Turism
Jag har tidigare alltid röstat på samma parti i alla valen men känner nu att jag inte alls måste göra det, är det någon som sticker ut som ett bättre alternativ lokalt än nationellt så kan jag mycket väl tänka mig att rösta på olika partier.
Jag tycker det är viktigt med en karismatisk ledare, en person som man som väljare kan se upp till och respektera. Som man också kan känna sig stolt för att skicka fram som en representant för landet eller staden. Kommer ihåg för några år sedan när jag såg Finlands president stå och hälsa på ledare från olika länder, tilltala dem på deras egna språk med fantastiskt uttal och rakryggad och stolt stod som representant för Finland. En riktig stadsman. Jag kan ärligt säga att jag inte har en aning om vart han stod politiskt men jag kände respekt för honom alldeles oavsett. Nu skall jag sätta mig in i detta och välja utifrån vad jag tycker och tänker här och nu istället för att rösta som jag alltid gjort.
Lova att du tar ditt ansvar och röstar 9/9 oavsett vad du tänker rösta på!
Till top