Några användbara tips runt Garda / Del ETT

Vi är nu i Garda för fjärde året i rad och jag får mycket frågor om tips så jag tänkte vi kör en liten serie med mina tips härifrån, passa gärna på att fråga om du har speciella frågor. Då kör vi!
Undvik att köra bil i onödan. Trafiken runt sjön kan vara väldigt intensiv och att bila kan i många fall ta längre tid än att t.ex. cykla. Om du kör bil var uppmärksam på alla cyklister och motorcyklister, de kan komma från alla håll och kanter. 
Testa att göra båtutflykt på sjön. Jag har laddat ner appen Navigazione Laghi som har tidtabeller till båtarna i de tre stora sjöarna i norra Italien, Lago Maggiore/Lago Garda/Lago Como. Grymt andvändbart om man vill ta sig runt sjön. Några av båtarna tar bilar, andra tar cyklar och vissa tar bara människor så kolla upp det när du planerar din resa. Verkligen härligt. Man kan även testa att hyra en egen båt som vi gör på några av bilderna nedan, en härlig upplevelse.
Här kommer några tips på vackra byar:
Malcesine:
Vår favorit bland alla byar, ligger nedan för berget Monte Baldo på den östra sidan av sjön. Här har du vackra gamla gränder, härliga stränder och en härlig borg, Castello Scaligero. Man kan strosa runt bland gränderna i timmar och bara ha det skönt, äta och dricka gott. Ett annat tips är att ta kabinen upp till Monte Baldo och vandra uppe på toppen. Fantastisk utsikt och riktigt vackert. Vi har en restaurang vi alltid brukar besöka när vi är här, den ligger vid stranden norr om borgen och heter Lido Paina. Försök att få bord allra längst ut mot vattnet och nujt av framför allt en lunch, då ser man den vackra utsikten bäst.
 
 
Limone:
Ligger rätt över sjön från Malcesine, på den västra sidan. En by som är som tagen ur ett vykort. Skall du övernatta här så testa att få tag på rum på Hotel Monte Baldo (ett av tre hotell runt sjön som heter så). Utsikten vid den lilla hamnen där är helt magiskt och du kan se den på mängder av bilder på sociala medier. Jag tycker dock inte byn är lika intressant att bo i som Malcesine men smaken är ju olika.
 
Gardone Riviera:
Här hamnade vi av misstag när jag skulle boka hotell i Limone, här finns nämligen också ett Hotell som heter Monte Baldo! Ett av de bästa misstagen vi gjort, hotellet är som en liten miniresort och familjen som driver det är fantastisk. Vi har bott i båda byggnaderna som hotellet har men det bästa var när vi hade rum ovan för receptionen, vackert som en saga. Kyparen Paolo är vår vän och han serverar fantastisk mat, lägg gärna några nätter här om ni lyckas få tag på rum. Byn i sig är väldigt vacker, speciellt om man kommer med båt, påminner lite om byarna runt Como tycker jag. Vi var dock mest på hotellet när vi var här plus att vi cyklade på förmiddagarna så klart. Kolla in min pudding på balkongen i vårt rum, första bilden nedan!
Vi hälsade på här igår och tog båten från Desenzano. Riktigt kul att träffa våra gamla vänner från 2016. Väldigt vackert att bara strosa runt i byn med. Fick höra av en kille nu i veckan att de har ett grymt disco som är öppet på helgen, det har vi inte testat så det är en andrahandsuppgift, men Lukaz som sa det verkar ha koll så det stämmer säkert. Passa nu på att fråga om ni har funderingar, tänker skriva lite om Sirmione, Desenzano i kommande inlägg. Kanske blir lite från Riva del Garda, Garda, Lazise, Bardolino m.fl. byar också.
 
Buona sera
#1 - - Anonym:

Hyr ni hotellrum hemifrån eller på plats?/ Jenny

Svar: Hej Jenny
Vi bokar på vägen, vi vill kunna ändra oss hur som helst. 😎
Janne

#2 - - Maria i Kalmar:

Alltså...vilken toppeninfo du gav nu 😀👍
Ligger i min soffa och 25 grader ute och drömmer mig bort med hjälp av dina bilder 😀
Så underbara små ställen ni är på. Helt underbart 😀
Fortsätt njut så gör jag detsamma när jag följer er resa.

Svar: Hej Maria
Kul att du gillar vår resa, vi älskar den. Fortsätt njut, det kommer vi göra 😍
Janne

#3 - - Sussie:

Fantastiskt vackert!
Vad ligger priserna på rummen? Italien är väl rätt dyrt att bo, nöjen, maten?
Men det lockar😀

Svar: Hej Sussie. Visst ör det vackert? 😍🇮🇹 Det finns så klart rum i alla prisklasser, vi betalar tex här ca 150€ per natt. Ibland billigare och ibland lite dyrare. Bor man en bit utanför så kan man komma ner runt 100 och fortfarande bo bra.
Maten som hemma, vin/öl är billigare.
Janne

#4 - - Anonym:

Vi bodde på ett bra hotell i Riva runt den 20 september för 550 kr ink fin frukost. Mycket cyklister på hotellet som låg en dryg km från vattnet.

Svar: Härligt, vad hette det?
Janne

#5 - - jenny:

Hej! Jag och min man ska till Malcesine i augusti. Vi kommer att bo på ett mellan budget hotell med pool och restaurang och balkong. Ser härligt ut. Era bilder ser helt fantastiska ut,nu längtar jag jätte mycket. Vi har bokat en vinprovning i Bardolino också, var det något ni var på?
Vi kommer visserligen bara stanna onsdag-söndag så vi kommer inte hinna med jätte mycket men jag tror vi kommer ha det mesta i byn där vi bor och nära till linbanan upp i bergen.
Tack för alla fina bilder
Jenny

Svar: Hej Jenny
Jag tror ni kommer älska det! Vinprovning har vi varit på fast inte i just Bardolino. Var en härlig upplevelse med goda smaker och mycket kunskap. Monte Baldo är en grym upplevelse, ni kan också testa att ta färja över till Limone. Njut!
Janne

Till top