Att ta steget ut i ovissheten

Jag får många frågor om hur det går för mig nu sen jag valde att säga upp mig från mitt försäljningschefsjobb på Nilfisk. En berättigad fråga så klart och en fråga som många ställer av omtanke. Att hoppa av ett bra och välbetalt jobb med internationella karriärsmöjligheter är inget som man gör utan att känna att det är rätt.
Så om vi börjar i den ändan så känns det fortfarande rätt. Jag jobbade på Nilfisk i mer än 13 år sedan starten 2005 och drygt halva den tiden har jag jobbat som chef. Jag har varit med i både bra och dåliga tider men ser man över tid så har försäljningen utvecklats väldigt positivt. Så varför då sluta?
När man leder ett säljteam så måste man själv brinna för uppgiften och känna sig inspirerad. Speciellt i en säsongsbetonad branch där man inför varje säsongstart måste "toppa formen" och vara vältränad inför nedsläpp. Jag kände inför denna säsong att jag inte längre hade den motivation inför uppgiften som krävs för att göra det optimala jobbet. Jag var inte taggad att kreera nya kampanjer, skriva nya avtal och estimera produkter. Jag kunde känna att jag snarare var på väg mot den så kallade väggen. Inte in i den men jag såg den på avstånd och den såg inte trevlig ut. Jag har sett för många springa med full fart rätt in i väggen och därför kändes beslutet rätt även om det ekonomiskt var ren galenskap. Men ställer man hälsan mot ekonomin så väljer jag hälsa varje gång!
Därmed inte sagt att jag tappat sugen helt och hållet, jag vill ha nya mål och nya utmaningar att jobba med.
Att blogga tillsammans med er läsare är en av de nya sakerna jag gör och verkligen trivs med, väldigt inspirerande med bra och trevlig feedback som jag får både face-2-face och via mail och kommentarer här på bloggen. Andra uppdrag kan vara att vara delaktig i nya samarbeten, uppstarter, event och liknande som är väldigt spännande och utmanande. Jag har även fått lite förfrågnningar på nya anställningar men inte riktigt fått kroken agnad så där smaskigt så att jag inte kan låta bli att nappa. Därmed inte sagt att det aldrig kommer hända.
Till er som känner liksom jag kände, att ni kommit till vägs ände på ert jobb och att ni inte presterar på den nivå ni känner att ni vill. Att motivationen inte längre är där. Var inte rädda att ta klivet ut i det okända och byt inriktning. Det är tufft en stund men sedan så kommer ni vara glada att ni äntligen tog steget. Ni kommer sova bättre, vara gladare om än kanske lite hungrigare och ni kommer få er energi tillbaka!
To space and beyond, kram Janne
Business, Janne AgeraMera, AttVågaÄrAttVinna, Karriärsbyte, NyaUtmaningar, PrioriteraHälsan, TuffaBeslut Permalink10
#1 - - Anonym:

Att våga är att vinna!

Svar: Eller hur? Eller som Nelson Mandela sa: Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag eller så lär jag mig.
Janne

#2 - - Annika:

modigt Janne.

Svar: Tack Annika, det kändes självklart men läskigt 😃
Janne

#3 - - Jeanette:

Hej,

Så inspirerande att läsa! och du ingjuter lite hopp hos mig. Har själv slängt mig ut på okänd "mark" Inte lika stort hopp som du ekonomiskt dock. Jag gillar verkligen citatet, det är lite så jag har resonerat men det är fortfarande lite läskigt.

Svar: Hej Jeanette! Tack för att du hör av dig och grattis till att du vågat ta steget. Och det ÄR läskigt men det är också det som är kryddan och som gör att man växer.
Janne

#4 - - Frugan E:

Tack för inspiration! Ska själv kasta mig ut i det okända snart och är lite nervös, om jag ska vara ärlig.. Men du visar ju att det är värt det! :)

Svar: Tack för du hör av dig! Det är absolut värt det, man växer som människa!
Janne

#5 - - kerstin ehrenholm:

Lycka till låter härligt

Svar: Tack Kerstin
Janne

#6 - - Camilla Johansson :

Önskar både dig & Johanna Lycka till med allt ni tar er för.
Ser fram emot att följa er på "alla era resor".

Ha det gött!

Mvh
Camilla Johansson Falun

Svar: Tack så mycket Camilla, blir några resor snart.
Janne

#7 - - Maria:

Min man tröttnade på sitt lärarjobb för några år sen och är numera vaktmästare. Trivs så bra med omväxlande arbetsuppgifter och kunna styra sin tid.
Och ungefär samtidigt blev vi familjehem till en underbar liten kille med särskilda behov.
Jag klev då av min chefstjänst för att finnas där för honom.
Vilket inte alla i vår omgivning kan förstå. Men alternativet skulle vara att han var tvungen att flytta till en annan familj. Och det ville vi inte. Pengar är inte allt.
Men hade kanske inte räknat med att halvera min inkomst.

Svar: Hej Maria, tack för att du delar med dig. Man gör de valen man känner att man behöver göra och jag förstår precis hur ni tänkte. Inkomstbortfall svider men betyder inte allt. Ha en fin söndag!
Janne

#8 - - Anonym:

Erfarenhet får man av saker man aldrig skulle gjort om man haft erfarenhet. Livet är nu! Liver går fort! Du e en härlig förebild för många Janne så Keep on going! ❤️

Svar: Tack Jens. Du är en sann inspiratör och fin vän! Så sant!
Janne

#9 - - Jean:

Hej där!!
Du gör helt rätt! Våga satsa på det som känns rätt i nuet.. jag började nosa på den s k väggen innan sommaren och sa upp min chefstjänst, tyvärr räckte inte det utan jag hann krocka med den innan uppsägningstiden tog slut. Så nu går jag sjukskriven hemma. Jag är dock tacksam för att min omgivning såg vart jag var på väg och blev hemskickad, innan det blev riktigt illa och jag räknar med att vara på väg tillbaka till arbetslivet inom ett par månader (dock inte som chef längre).
Jag hade aldrig trott att detta skulle drabba mig, men med facit i hand och lite avstånd så är jag inte ett dugg förvånad.
Var rädd om dig och lycka till med vad du nu hittar på framöver :-)

Svar: Tack för att du delar med dig Jean! Att du tog beslut innan du fullständigt kraschade kommer göra din väg tilbaka kortare! Önskar dig snabb bättring.
Janne

#10 - - anneli:

Det är verkligen sant det du skriver. Ibland antar jag att jag är rädd för förändringar och ibland är det, det enda jag vill ha.
Svår nöt att knäcka, men jag vet att jag måste ta livsförändrande beslut snart!

Svar: Hej Anneli, tack för att du hör av dig. Det är alltid ett stort beslut att ta men det är bättre att aktivt välja väg än låta slumpen leda. Lycka till med ditt beslut.
Janne

Till top