Teoriprov

Här sitter jag och laddar inför teoriprovet inför mitt A-körkort. Tog bussen till Hildedalsgatan där Trafikverket ligger och klurar på om jag kanske borde pluggat. Har tänkt att jag ändå har B-körkort och kört bil i snart 32 år. Jaja, lite sent att tänka på det nu, jag har i alla fall gjort två testprov med godkända resultat.
På plats börjar man med att ta en bild som sedan skall bli bilden på ditt körkort. Tog om den tre gånger tills jag insåg att det faktiskt är så jag ser ut haha... Jaja, skall förhoppningsvis inte behöva visa fram det så ofta, det var länge sedan någon tog leg på bolaget iallafall. Jag tog även en bild in i själva skrivsalen, inga personer kom med men kvinnan som skrev in oss blev milt sagt lite gramse. Jag fick radera den och absolut inte heller fota rummet när det var tomt. Tydligen superhemligt hur skrivsalen ser ut av någon anledning. När själva provet starta så hade vi 60 minuter på oss att besvara 70 frågor. Fem av dessa frågor räknas inte utan var testfrågor som utvärderades för framtida bruk, vi fick dock inte veta vilka. 
JÄKLAR va konstiga frågor, många saker som jag inte hade en aning om. Vikter på lätt MC, tunga lastbilar och sånt tjafs hade jag inte koll på. Jag tog kort för tung MC och det som var relevant för mig hade jag koll på. 
Jag satte provet och är nu klar för att köra upp, man måste klara teorin innan man får boka uppkörningen nämligen. Tiden är bokad och jag återkommer med den lite längre fram, skall klura på om jag skall lägga pressen av att berätta i förväg på mig eller inte. Det blir nog så, jag jobbar bäst under press hehe...
Några tips jag vill ge er:
  • Läs på! Många kluriga frågor man inte har koll på även om du kört bil innan
  • Använd mer än sista kvällen till att göra testprov! Gör det löpande under din utbildning
  • Slappna av! Är du förberedd så klarar du det, tom jag gjorde det utan förberedelser.
Tack Kramérs Trafikskola för en grym utbildning hittils, nu är det något enstaka körpass kvar innan uppkörningen. Skall bli sjukt kul att köra upp!
Skepp & Hoj
Till top