Upptaktsstart med Frölunda Indians

För en inbiten Frölundasupporter och hockeyälskare som mig var det stort att få bli medbjuden till upptaktsmöte med Frölunda Indians. Teatergatans Restaurang & Bar stod värdar och en av alla spelare jag hälsade på var Skövdes stolthet Max Friberg. Han hälsade så gott till Johanna såklart, slättafolk håller ihop :)
Roger berättade om spelidén, tron på att vårda pucken och att ALLTID gå till attack. Om att spelet nu är så snabbt att man max har fem sekunder på sig från det man erövrat pucken till att man skall gå till avslut för att inte motståndaren skall hinna organisera sig. Jag tror att vi kommer få se ett rakare Frölunda i år, där första spelaren går stenhårt på mål och nästa gubbe tar returer. Fasen va kul det kommer bli! Hela truppen presenterades spelare för spelare, kul att lära känna alla de nya killarna. Alla fick en liten anekdot berättad av nya backcoachen Kristofer.
Efter presentation och genomgång blev det lite frågestund och jag själv ställde frågan om varför man i boxplay kanske byter redan efter 5 sekunder om lyckas få ner pucken i anfallszon. Mats Rosseli Olsen förklarade att det handlar om max 30 sekunder man har på sig med full prestation, därför prioriterar man att byta så fort man får chansen så man inte blir nerarbetad i egen zon igen med slutkörda spelare på plan. Logiskt såklart men ändå kul att höra. Jag drog igång en spontan applåd när Joel Lundqvist berörde fairplay och respekt, att man skall visa hänsyn i situationer där det finns risk att skada sin motståndare och att man absolut INTE skall ligga kvar och filma på isen om man fått en smäll. Inställningen är att ligger man på isen så är det för att man behöver bäras av, inte att man leker fotboll. (det där sista om fotboll är min tolkning).
Tack Thomas för trevligt sällskap, gött att träffa alla andra hockeynördar, tränare, ledare, ledning och spelare också. Blev även inbjuden att delta i en cykelgrupp där nivån är alldeles för hög för mig men det är det som krävs för att utvecklas, tack för det Lalle!
På lördag startar det kl 15:15 mot Djurgården. ÄNTLIGEN!!!
Sport/Träning Göteborg, JoelLundqvist, LeMat, MaxFriberg, SHLPremiär, Teatergatan, Upptaktsmöte, frölundaindians, rogerrönnberg Permalink0
Till top