50årskris? Hell No

Jag tog MC-kort i höstas som några av er kanske kommer ihåg. Jag har fått höra av många att det är en femtioårskris som jag försöker kompensera för. När man blir gubbe ska man köra hoj och så vidare. Konstig inställning som man får höra från de som kanske inte vågar.
Samma sak när jag sa upp mig från Nilfisk i våras. Vem säger upp sig från ett välbetalt jobb? Hur tänkte du där? Har du kris? Nej, men jag kunde ta beslutet. Jag vågade ta risken.
Det måste vara en kris som ligger bakom detta var det många som sa. Men så var inte fallet. Det skall också sägas att många också hyllade mina beslut, tyckte jag var modig som valde att lämna tryggheten för att få ett bättre liv. Som tyckte det var coolt att ta MC-kort för jag längtade efter att få köra på krokiga vägar. Som helt enkelt tyckte det var rätt beslut att ta.
Vad det egentligen handlar om är livstrappan. När man är yngre har man mycket annat att stå i. Man skaffar barn, uppfostrar och stöttar dem i livet. Man skaffar större boende som skall underhållas och man skall klättra på sin karriärsstege. När man väl blir pensionär har man kanske andra värderingar och önskar sig andra saker av livet. Jag kände att nu vill jag testa nytt. Jag vill prova hur det är att lämna tryggheten bakom mig och chansa lite. Mina barn är stora och går det inte bra så får jag ta nya beslut tänkte jag. Det är bara jag som blir lidande om det går åt skogen, dvs att risken var liten och uppsidan var stor.
Jag är väldigt nöjd med mina val och känner att jag vuxit som människa i samband med att jag vågat kliva utanför comfortzonen. Har du tagit några modiga och livsavgörande beslut så vet du vad jag pratar om. Det behöver ju inte alltid handla om att säga upp sig eller ta körkort, det kan handla om att kliva in eller ur relationer eller att byta bostadsort eller massa andra saker. 
Nu sitter jag ombytt och klar för att ta mig an del två av livet. Jag känner mig öppen för nya utmaningar och nya äventyr. Både lite mer crazy grejer som tokiga resor och upplevelser men även på det professionella planet. Känner att jag skulle kunna ta mig an nya roller och nya uppdrag med stor energi och uppfinningsrikedom. Antingen vinner man eller så lär man. Klassisk win/win situation för sig/dig själv.
2019, here I come!
Janne, Jobb 2018, 2019, 50årsKris, ComfortZonen, Karriärsbyte, Livstrappan, NyaUtmaningar, NyttÅrNyaInsatser, TänkaUtanförBoxen Permalink5
#1 - - Anonym:

Modigt😀

Svar: Tackar, vill man så kan man :)
Janne

#2 - - Sussie :

Att ta steget/klivet är ett tufft men säkert ett klokt beslut.
Sitter i en situation att min kropp/hälsa (reumatiker) inte klara mitt jobb i handeln och känner att 50 åring med lite motgångar är det svårt att hitta på något nytt att göra, sedan har man sin comfort zon, fast tjänst.
Klurigt, men klart att man ska sätta hälsan före.
Har du några tips vad man kan hitta på och hur man ska tänka??
Vilket jobb vågar man ta???
Hahahaha , nu blev det något att bita i hahahaha!!!!

Svar: Ja du Sussie!Svårt att rekommendera dig vad du skall göra utan att känna dig men börja kolla på annat innan du säger upp dig får bli mitt råd. Hälsan är viktig så kolla brett och utifrån dina intressen så blir det säkert bra. Lycka till!
Janne

#3 - - Avatar:

Ja visst - jättecoolt men samtidigt så måste man ju försörja sig. Förstår faktiskt inte hur du får ihop det om det nu inte var så att du blev utköpt. Inte min sak att rodda i.

Din livstrappa håller jag inte alls med om men vi är alla olika. Att ruta in livet på det där sättet är galet enligt mitt sätt att se på det.

Och JA du har en kris och det har J också. Det är många som har det så det är inget att skämmas över. Botox för damerna och MC för herrarna. Det är som facit i matte typ. Du överglänser dom flesta i detta dock i och med tandblekningar och annan grooming.

Använd hjärnan istället tror faktisk att det kan finnas en där under ytan ändå. Sök riktiga jobb nu. Du blir ingen ny manlig J oavsett. Du kan bara vara ett bihang.

Ska härja lite här nu så ska vi nog få fart på den här trötta bloggen ska du se.


Svar: Wow! Vet inte hur jag skall tolka detta men kan jag fått mitt första troll? Kris eller inte, spännande att se vad som kommer från dig härnäst.
Janne

#4 - - Sussie:

Tack Janne för lite tips! Jag ska ta tag i detta efter helgerna och satsa på något nytt! Självklart är det min hälsa först och intressen har jag med träning och resor, hmmmm varför inte jobba med hälsoresor ☺ Har du några tips☺?

Ditt första troll verkar vara lite avis tror jag😃

God jul och hoppas tomten kommer🎅

Svar: Träningsresor låter toppen, följ upp det!God Jul till dig med :)
Janne

#5 - - A-C:

Words 👊 God Jul🌟🎄🎁

Svar: 🎅🏼🎅🏼🎅🏼
Janne

Till top