Winemakers på Pane Fresco

Vad är det med italien och italienare? Man måste ju bara älska allt! Till lunch var vi inbjudna till Paolo Robertos restaurang Pane Fresco i Nordstan. Casa Vinicola  Zonin firade att deras bag-in-box Rocca Di Montemassi funnits på systembolaget i tio år. Vinägarfamiljen var representerad med en av sönerna som jag tyvärr missade att notera namnet på.
Han berättade med inlevelse om de olika vinerna vi fick prova, ett prosecco, ett vitt vin, ett rosé, ett rött och avslutningsvis även ett dessert vin. Wow, vilka smaker och wow så intressant. Till vinerna hade Paolo och hans team satt ihop en grym meny.
Till förrätt så åt vi en prosciutto di parma all´aragosta och drack ett vitt vin, Rocca di Montemassi Syrosa. Så himla gott, man ville inte att den skulle ta slut. Efter det serverades en grym pasta, Giganti di ricotta e asparagi con ragù di scampi. Så gott så jag glömde fotografera haha... Hade ni smakat så hade ni förstått. Ni börjar förstå vad jag menar med italien och italienare va? Min morfar kommer från italien och jag är otroligt stolt över mitt italienska arv, kanske skall ta familjenamnet Capaldi? Vi får se. Huvudrätten!
Wow, en Filetto di Manzo alla rossini! Så perfekt så man nästan grät. Känner att jag inte vill äta på länge för att inte ta bort smakerna. Till detta fick vi dricka 10-års jubilaren Rocca di Montemasse Sangiovese. Skönt tillbakalutade i trevligt sällskap serverades vi kaffe och efterrätt.
En Cannolo scassato alla siciliana... Vackert va? Till det serverades också gott att dricka, denna gång Castello d´Albola Vinsanto. Vi passade på att ta en idolbild med Paola vid köket också.
En riktigt italiensk lunch med mycket mat, dryck och människor. Vi satt där i drygt tre timmar och tiden flög verkligen.Vi fick tips av Fredrik som jobbade för vinhuset Zonin om att besöka deras vingårdar. Det kommer vi kanske göra på vår cykelresa i sommar, det lockar verkligen! Pane Fresco finns i Göteborg, Norrköping och Stockholm och serveras det mat på detta vis annars så rekommenderar jag verkligen ett besök!
Saluti!

#1 - - Maria:

Jag gillar verkligen ditt sätt att skriva :-) finns inget jag avskyr mer än när bloggare skriver..."detta måste ni prova"...där ordet måste är med. Man måste ingenting och man väljer så klart själv vad man vill göra, men ordvalet låter så påtvingande så...därför tycker jag MYCKET om att...du rekommenderar olika saker :-) ett väldigt mycket trevligare ordval som får iaf mig lite nyfiken på det som rekommenderas.
Tack för en trevlig blogg...

Svar: Tack för att du hör av dig här inne Maria, kul att du gillar hur jag skriver. Har själv inte tänkt på det du berättar om men skall göra det framåt.Hoppas på fler hälsningar framöver.
Janne

Till top